Penerapan Pendekatan Scientific dengan Menggunakan Media Konkret untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 4 SD
Keywords:
Scientific, Concrete Media, Learning OutcomesAbstract
The purpose of this study is to improve student learning outcomes in thematic learning by applying the scientific approach. The number of students studied was 14 students. The results showed that the application of the scientific approach to student learning completeness cycle was only 14% or 4 students who received mastery, increased to 79% or 11 students who completed the first cycle and in the second cycle the learning completeness was reached 100% or all students got mastery value. That is, the learning process using the scientific approach works well. So it can be concluded that the implementation of the steps of learning using the scientific approach can improve the learning outcomes of 4th grade students in Elementary School.References
Moch. Agus Krisno Budiyanto, dkk (2016). Proceding Biology Education Confenence, 13 (1), hal. 45-51.
Katimo. (2016). Pengaruh pemebelajaran dengan pendekatan saintific menggunakan metode eksperimen dan demonstrasi terhadap pretasi belajar dan kreatifitas ditinjau dari dikap ilmiah. inkuiri, 5(2), hal. 87-93.
Misdalima, Z.D. (2009). Pengembangan Materi Integral Untuk SMA Menggunakan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistis Indonesia (PMRI) di Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 1, (3).
Nurhasanah Siregar, A. R. (2016). Pentingnya Kemampuan Komunikasi dan Penalaran Matematika pada Peserta Didik. Penerapan Iptek.
Rizka Vitasari, J. K. (2016). Peningkatan keaktifan dan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Problem Based Learning Siswa Kelas V SD Negeri 5 Kutosari. Kalam Cendekia PGSD Kebumen.
Urohmah, N. S. (2014). Penerapan pendektan sacientific dengan media konkret dalam peningkatan pembelajaran matematika tentang bangun ruang pada siswa kelas V SDN 2 Kaleng Tahun ajaran 2014/2015. Kalam Cendekia, 3 (31), hal. 225-230.
Permendikbud. (2017). Pusat Penelitian Pendidikan Badan Penelitian dan Pengembangan Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. Kemendikbud.
Shobirin, Ma’as. (2016). Konsep dan Implementasi Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Deepublish.