Analisis Kebutuhan Video Pembelajaran Geometri Ruang di Masa Pandemi Covid-19 untuk Pembelajaran Jarak Jauh
Keywords:
Analisis Kebutuhan; Video Pembelajaran; Geometri RuangAbstract
This study aimed to analyze the needs of mathematics education students of space geometry learning videos in the Covid-19 pandemic for distance learning. This research is descriptive quantitative research. The instrument used is a questionnaire containing 12 questions. The study subjects were 24 mathematics education students in the third semester. The analysis results showed that math education students need space geometry learning videos to support distance learning. The specification needed is an explanation of the video-assisted GeoGebra application, with an attractive appearance, contains a discussion of questions with varying difficulty levels, delivered slowly and short duration.
References
Ammy, P. M. (2020). Analisis motivasi belajar mahasiswa menggunakan video pembelajaran sebagai alternatif pembelajaran jarak jauh (PJJ). Jurnal Mathematic Paedagogic, 5(1), 27-35.
Firyal, R. A. (2020). Pembelajaran Daring dan Kebijakan New Normal Pemerintah.
Haqien, D., & Rahman, A. A. (2020). Pemanfaatan zoom meeting untuk proses pembelajaran pada masa pandemi covid-19. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 5(1).
Hohenwarter, M., & Jones, K. (2007). Ways of linking geometry and algebra: the case of geogebra, Proceedings of British Society for Research into Learning Mathematics, 27 (3).
Listanti, D. R., & Mampouw, H. L. (2020). Profil pemecahan masalah geometri oleh siswa smp ditinjau dari perbedaan kemampuan matematika. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 365-379.
Nasib, S. K., Kaluku, A., & Abdullah, A. W. (2020). Pengaruh Penggunaan Power Point Berbasis Animasi terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Dimensi Tiga. Jambura Journal of Mathematics Education, 1(2), 75-82.
Ningrum, f. V. (2021). Analisis kebutuhan video pembelajaran statistika berbantu proshow. Eksponen, 11(1), 28-32.
Nur'aini, I. L., Harahap, E., Badruzzaman, F. H., & Darmawan, D. (2017). Pembelajaran matematika geometri secara realistis dengan GeoGebra. Matematika: Jurnal Teori dan Terapan Matematika, 16(2).
Pamungkas, A. S., Ihsanudin, I., Novaliyosi, N., & Yandari, I. A. V. (2018). Video pembelajaran berbasis sparkol videoscribe: Inovasi pada perkuliahan sejarah matematika. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 127-135
Rohendi, D., Septian, S., & Sutarno, H. (2018). The use of geometry learning media based on augmented reality for junior high school students. In IOP conference series: Materials science and engineering (Vol. 306, No. 1, p. 012029). IOP Publishing
Rosiyanti, H., Eminita, V., & Riski, R. (2020). Desain Media Pembelajaran Geometri Ruang Berbasis Powtoon. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 6(1), 77-86.
Sari, F. A. (2019). Analisis Kesalahan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Geometri Pada Mata Kuliah Matematika Terapan. Journal of Sustainable Civil Engineering (JOSCE), 1(02), 15-22.
Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
Wondo, M. T. S., Mei, M. F., & Seto, S. B. (2020). Penggunaan Media Geogebra dalam Pembelajaran Geometri Ruang untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 163-171.
Zellatifanny, C. M., & Mudjiyanto, B. (2018). Tipe Penelitian Deskripsi dalam Ilmu Komunikasi. Diakom: Jurnal Media Dan Komunikasi, 1(2), 83-90.