Peningkatan kebermaknaan dan hasil belajar siswa melalui desain pembelajaran tematik terpadu alternatif berbasis projek pada siswa kelas 5

Authors

  • Muti’atus Sa’adah Universitas Kristen Satya Wacana
  • Mawardi Mawardi Universitas Kristen Satya Wacana

Keywords:

Meaningfullness, learning outcomes, integrated thematic learning design based on project

Abstract

This research is motivated by the problem of thematic learning in SD Negeri Gendongan 02 which is less meaningful. It has an impact on low learning outcomes. Researchers choose an alternative integrated thematic learning design based on project to improve student meaningfulness and learning outcomes. This is classroom action research using the Stringer model. Research subjects involved 38 students. Data collection using questionnaires, written tests, documentation and observation sheets. Data analysis techniques uses descriptive comparative. The results showed that the meaningful learning in 1st cycle and 2nd cycle are 92.11% and 97.73%. Indonesian language learning outcomes in 1st cycle is 84.21% increasing to 86.84%. Learning outcomes of science studies in 1st and 2nd cycle are 65.79% and 84.21%. Based on the results of these research, the researsh is succesfull.

References

Aisyah, D. W., Gipayana, M., & Djatmika, E. T. (2017, June). Mengembangkan Kebermaknaan Belajar Dengan Rancangan Pembelajaran Tematik Bercirikan Quantum Teching. In Prosiding Seminar Nasional Mahasiswa Kerjasama Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kemendikbud 2016, 1-7.

Amirudin, A., & Widiati, U. (2017, June). Pentingnya Pengembangan Bahan Ajar Tematik untuk Mencapai Pembelajaran Bermakna bagi Siswa Sekolah Dasar. In Prosiding Seminar Nasional Mahasiswa Kerjasama Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kemendikbud 2016.

Ardiani, N. F. W., Guna, N. A., & Novitasari, R. (2013). Pembelajaran Tematik dan Bermakna Dalam Perspektif Revisi Taksonomi Bloom. Satya Widya, 29(2), 93-107. Diakses di http://ejournal.uksw.edu/satyawidya/article/view/115

Arifin, S. (2016). Pengaruh Pembelajaran Tematik-Integratif Berbasis Sosiokultural Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas Iii Di Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 3(1), 16-25. Diakses di http://journals.ums.ac.id/index.php/ppd/article/view/2716

Dian, I. M., Sumarmi, S., & Santos, A. (2017, June). Pembelajaran Kontektual Untuk Meningkatkan Kebermaknaan Belajar Siswa Sekolah Dasar. In Prosiding Seminar Nasional Mahasiswa Kerjasama Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kemendikbud 2016.

Fogarty, R. J., & Pete, B. M. (2009). How to integrate the curricula. Corwin Press.

Mawardi, M. (2014). Pemberlakuan Kurikulum SD/MI Tahun 2013 dan Implikasinya Terhadap Upaya Memperbaiki Proses Pembelajaran Melalui PTK. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 4(3), 107-121. Di akses di http://ejournal.uksw.edu/scholaria/article/view/96

Mawardi, M. (2018). Merancang Model dan Media Pembelajaran. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 8(1), 26-40. Di akses di http://ejournal.uksw.edu/scholaria/article/view/1412

Permendikbud No. 24. Tahun 2016. Tentang Kompetensi Inti dan kompetensi Dasar.

Prastowo, A. (2014). Pemenuhan Kebutuhan Psikologis Peserta Didik SD/MI melalui Pembelajaran Tematik-Terpadu. Jurnal JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 1(1), 1-13. Di akses di http://journal.uad.ac.id/index.php/JPSD/article/view/538

Rini, R., & Mawardi, M. (2015). Peningkatan Keterampilan Proses Saintifik dan Hasil Belajar Siswa Kelas 4 SDN Slungkep 02 Tema Peduli Terhadap Makhluk Hidup Menggunakan Model Problem Based Learning. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 5(1), 103-113. Di akses di http://ejournal.uksw.edu/scholaria/article/view/9

Rusman. (2014). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Sari, L. I., Satrijono, H., & Sihono, S. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Projek (Project Based Learning) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Keterampilan Berbicara Siswa Kelas VA SDN Ajung 03. Jurnal Edukasi, 2(1), 11-14. Di akses di https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JEUJ/article/view/3404

Suyanto dan Jihad, A. (2013). Menjadi Guru Profesional (Strategi Meningkatkan. Kualifikasi dan Kualitas Guru di Era Global). Jakarta: Esensi Erlangga. Group.

Yaumi, M., & Damopoli, M. (2014). Action Research Teori, Model, dan Aplikasi. Jakarta: Prenadamedia Group.

Downloads

Published

2021-09-28

Issue

Section

Articles