Penerapan Model STAD Berbasis Scientific untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Tematik
Keywords:
STAD Model, Scientific Approach, Learning Outcomes, ThematicAbstract
This study aims to improve thematic learning outcomes through the application of a scientific-based STAD learning model. The subjects of the study were students of grade 3A SDN Salatiga 06. The type of research used was using the Stringer model. Data collection techniques carried out are observation, documentation, and tests. This research was carried out in two cycles. The results showed: (1) pre-cycle activity score in grade 4 was 73% with an average value of 74.50 and pre-cycle learning completeness scores of 76% with an average value of 77.50; (2) The score of student activity in the first cycle was 74% with an average value of 75.20 and in the second cycle was 81.50% with an average value of 81.40; (3) The learning completeness of students in the first cycle is 71.88% with an average value of 75.15 and in the second cycle is 81.25% with an average value of 83.25. From these data shows that the research is appropriate which means that the indicator of success has been achieved.References
Adrian, Y., Degeng, I. N. S., & Utaya, S. (2016). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif STAD terhadap Retensi Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(2), 222-226. Diakses di http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/6125
Agustiani, Nina. (2012). Peningkatan Hasil Belajar dan Aktivitas Siswa Kelas IV SD Negeri Muarareja 02 Tegal materi Globalisasi melalui Model Pembelajaran Cooperative Learning tipe Student Team Achievement Divisions (STAD). Semarang: UNNES.
Anshory, I., Saputra, S. Y., & Amelia, D. J. 2018. Pembelajaran Tematik Integratif pada Kurikulum 2013 di Kelas Rendah SD Muhammadiyah 07 Wajak. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 35. Diakses di http://ejournal.umm.ac.id/index.php/jinop/article/view/4936/pdf
Budiyanto, M. A. K., Waluyo, L., & Mokhtar, A. (2016). Implementasi Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran di Pendidikan Dasar di Malang. In Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Enviromental, and Learning (Vol. 13, No. 1, pp. 46-51). Diakses di https://jurnal.uns.ac.id/prosbi/article/view/5648
Muniroh, Sakti. (2012). Keefektifan Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division (STAD) terhadap Peningkatan Kualitas Pembelajaran IPS pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri Debong Kidul Kota Tegal. Semarang: UNNES.
Muslichatun, D., Saputro, S., & Setyowati, W. A. E. (2016). Efektivitas Metode Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Divisions (STAD) Dan Teams Games Tournament (TGT) Berbantuan Media Peta Konsep Terhadap Prestasi Belajar Ditinjau Dari Motivasi Berprestasi Pada Materi Stoikiometri. Jurnal Pendidikan Kimia, 5(1), 105-114. Diakses di http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/kimia/article/viewFile/7405/5182
Mustikasari, Y. D. (2014). Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Gaya Magnet Melalui Model Student Teams Achievement Division Siswa Kelas V Di Sekolah Dasar Negeri 02 Loning Kabupaten Pemalang. Journal of Elementary Education, 3(1), 57-62. Diakses di https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jee/article/view/3659/3430
Mustofa, H. (2012). Peningkatan Pembelajaran Mendengarkan Pengumuman melalui Student Teams Achievement Division (STAD) Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 2 Karangpucung Purbalingga. Semarang: UNNES.
Rezki, O. N., Kadaritna, N., & Rudibyani, R. B. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Pendekatan Saintifik pada Materi Sistem Koloid. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia, 5(2), 241-252. Diakses di http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JPK/article/viewFile/15072/10975
Rochayati, U., Santoso, D., & Munir, M. (2014). Model Pembelajaran Learning Cycle Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan KualitasProses dan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 22(1), 108-118. Diakses di https://journal.uny.ac.id/index.php/jptk/article/view/8843
Rusman. (2014). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Sari, H. K. (2016). Peningkatan Keterampilan Proses Sains dan Hasil Belajar Fisika Siswa pada Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 1(1), 15-22. Diakses di http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/tadris/article/view/886
Sinaga, D. (2016). Penerapan Model Student Teams Achievement Division untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Kreativitas Belajar Ekonomi. Cakrawala Pendidikan, (3). Diakses di https://journal.uny.ac.id/index.php/cp/article/view/10518
Utami, M., & Hasanah, U. (2016). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (Tps) dengan Student Teams Achievement Division (STAD) pada Materi Ekosistem. Jurnal Pelita Pendidikan, 4(2). Diakses di http://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/pelita/article/viewFile/4049/7295
Yaumi, M., & Damopoli, M. (2014). Action Research Teori, Model, dan Aplikasi. Jakarta: Prenadamedia Group.