English Games (Bermain Peran) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Inggris Siswa Kelas IX SMP

Authors

  • L. Darmat SMP Negeri 5 Pujut

Keywords:

English Game, Speaking Skill

Abstract

The purpose of study namely (1) Describe the learning process of speaking skills in English subjects using English games (Role Playing) and (2) Describe the results of the process of implementing speaking skills in English using English games ( Role Playing) in grade IX students of SMP. This type of research is Classroom Action Research (CAR). The results of the study show that the increase in speaking ability is indicated by the class average values that have been obtained. At the time before the action is carried out, the class average value obtained is 63.51. After carrying out the action in the first cycle the grade average value is 70.55. In the second cycle, the average grade increases, the class average increases to 78.70. Aside from the average class score, the achievement of KKM scores also increased, namely the action of KKM achievement of 22%, in the first cycle the achievement of the KKM value was 44%, and the second cycle the achievement of the KKM value increased 85%. Thus it can be concluded that the English game (role playing) can improve the speaking skills and motivation of students in English subjects.

References

Achmad Fawaid & Ateilla Mirza. (2011). Models of Teaching (Model-Model Pengajaran). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Achmad Fawaid. (2011). Panduan Guru: Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Anas Sudijono. (2010). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Awaliyah Puji Lestari. 2011. Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbicara Melalui Metode Sosiodrama pada Siswa Kelas V SD N 2 Pengasih Kecamatan Pengasih Kabupaten Kulon Prpgo. Skripsi. UNY

Burhan Nurgiyantoro. (2012). Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta.

Hamzah B. Uno. (2010). Model Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Henry Guntur Tarigan. (2008). Berbicara sebagi Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Hisyam Zaini, dkk. (2007). Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: CTSD (Center for Teaching Staff Development).

Iskandarwassid & Dadang Sunendar. (2011). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Kundharu Saddhono & Slamet. (2012). Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Indonesia (Teori dan Aplikasi). Bandung: Karya Putra Darwati.

Muammar. (2008). Pembelajaran Berbicara yang Terabaikan pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Sekolah Dasar. Jurnal Bahasa & Sastra dalam Berbagai Perspektif (Nomor 27 Tahun 2008)

Mudini Salamat Purba. (2009). Pembelajaran Berbicara. Jakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Bahasa Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik dan Tenaga Kependidikan Departemen Pendidikan Nasional.

Mulyasa. (2012). Praktik Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Nana Sudjana. (2011). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Ngalim Purwanto. (2010). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Oemar Hamalik. (2008). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Puji Santosa. (2011). Materi dan pembelajaran Bahasa Indonesia SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Suharsimi Arikunto & Cepi Safruddin Abdul Jabar. (2010). Evaluasi Program Pendidikan Pedoman Teoretis Praktis Bagi Mahasiswa dan Praktis Pendidikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Suharsimi Arikunto. (2007). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta

Syaiful Bahri Djamarah & Aswan Zain. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Tim Penyusun. (2011). Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Ketiga. Jakarta: Balai Pustaka.

Udin Saefudin Sa’ud. (2010). Inovasi Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Wijaya Kusumah & Dedi Dwitagama. (2012). Mengenal Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Indeks. Wina Sanjaya. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Bandung: Kencana.

Downloads

Published

2021-09-28