Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbentuk Komik untuk Meningkatkan Kemampuan Matematis Siswa Kelas VII SMP
Keywords:
materials, mathematics, validity, practicality, effectivenessAbstract
This purpose of this research is developing mathematics teaching materials that present in comics for student in grade seventh of junior high school. Using teaching materials in the learning process is one way to help the students to be understand about learning materials. The teaching materials that provided for students must have three criterias are valid, practical, and effective. The type of this research is the Research and Development (R and D) and using the Plomp development model. This research consist of investigation phase, development or prototype phase, and assessment phase. The results of this development research are: (1) The validity of the teaching materials are valid with a percentage 90% on the material aspect and the material Design (2) practicality of teaching materials based on the response of teachers and students are Practice with percentage 83.5% (3) The effectivity of teaching materials are effective based on communication skills of students with a percentage of 73%.References
Abdurrahman, M. (2012). Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Anesia, R., Anggoro, B. ., & Gunawan, I. (2018). Pengembangan Media Komik Berbasis Android Pada Pokok Bahasan Gerak Lurus. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 1, 53–57. Retrieved from https://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/IJSME/index
Danaswari, D. (2013). Pengembangan Bahan Ajar dalam Bentuk Media Komik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMAN 9 Cirebon pada Pokok Bahasan Ekosistem (Vol. 2).
Feriyanto. (2012). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbentuk Komik Untuk Meningkatkan Komunikasi Matematika Siswa Pada Materi Keliling Dan Luas Daerah Segitiga Di SMP Negeri 1 Mojokerto. Universitas Muhammadiyah Surabaya.
Herawati, L. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Menggunakan Aplikasi Mind Map Di SMP Negeri 3. Kementrian Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati.
Prastowo, A. (2011). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif Menciptakan Metode Pembelajaran yang Menarik dan Menyenangkan. Jogjakarta: DIVA Press.
Rahmanadji, D. (2018). Awal Eksistensi Komik Indonesia sebagai produk budaya nasioanal. Universitas Negeri Malang.
Saputro, A. D. (2015). Aplikasi Komik Sebagai Media Pembelajaran. MUADDIB, 5, 1–19.
Wahyuni, R. N. ., & Monika, A. . (2016). Pengaruh Pendidikan terhadap Ketimpangan Pendapatan Tenaga Kerja di Indonesia. Jurnal Kependudukan Indonesia, 11, 15–28. Retrieved from http://ejurnal.kependudukan.lipi.go.id/index.php/jki/article/view/63/99
Widyawati, A., & Prodjosantoso, A. . (2015). Pengembangan Media Komik IPA untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Karakter Peserta Didik SMP. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 1, 24–35.