Aplikasi Pembelajaran Matematika Interaktif Berbasis Multimedia

Authors

  • Raden Wirawan STMIK Bina Adinata
  • Muhammad Awal Nur STMIK Bina Adinata
  • Rini Syahraeni STMIK Bina Adinata

Keywords:

Adobe Flash, Application, Interactive, Multimedia

Abstract

Mathematics is one of the basic sciences that has a big role in daily life that can shape the attitude, intelligence, and personality of a child in the development of science and technology. The purpose of this research is to design an interactive mathematics learning application based on Adobe Flash for elementary school students. The research method used is multimedia development methods with visual modeling using UML and Corel Draw X7. The interactive mathematics learning is a learning medium that presents material, video and sound in the form of Adobe Flash Professional CS6. The result of this research is an alternative research medium that provides active response for teachers and students through computer control and this application attract students' interest in learning mathematics, especially material on the wide facets and circles and the volume of tubes and prisms triangle.

References

Afrisal, A. S. (2015, Agustus). Aplikasi Pembelajaran Matematika Interaktif Berbasis Multimedia Tingkat Pendidikan Sekolah Dasar Kelas I. Jurnal Teknik Informatika Politeknik Sekayu (TIPS), III(2), 10-21.

Erni Marlina, F. (2016, Februari 6). Perancangan Aplikasi Pembelajaran MAtematika dengan Rumus Bangun Datar dan RUang untuk Siswa SMP Frater Makassar. Seminar Nasional Teknologi Informasi dan Multimedia, 19-24.

Fatimah. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Software Adobe Flash Profesional CS6 pada Materi Gula dan Hasil Olahnya untuk Siswa Kelas X Jasa Boga SMK Negeri 1 Sewon. Yogyakarta: Fakultas Teknik Universitas Negeri Yogyakarta.

Jumarlis, M. (2016, Oktober). Implementasi Algoritma LCM pada Game Edukasi Matematika untuk Sekolah Dasae Berbasis Android. Jurnal Sistem Informasi dan Teknologi, 5, 107-114.

Mila Jumarlis, R. W. (2019). An Application of Herbal Cough Medicine Selection Using Electre Method. Conference on Science and Technology. 1, hal. 22. Makassar: ICOST 2019.

Nur, M. A. (2017, Oktober). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share pada Siswa Kelas VII B SMP Negeri 10 Ujung Loe Kabupaten Bulukumba. Al-Khawarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan, 5, 143-154.

Sugiharto, T. (2016, Mei). Rancang Bangun Pengembangan APlikasi Pembelajaran Bahasa Inggris Berbais Multimedia Interaktif. Jejaring : Jurnal Teknologi dan Manajemen Informatika, 1(1), 22-30.

Waskito, D. (2014). Media Pembelajaran Matematika Interaktif Bagi Sekolah Dasar Kelas 6 Berbasis Multimedia. Speed Journal – Sentra Penelitian Engineering dan Edukasi, 11(3), 59-65.

Wirawan, R. (2014, Juni). Visualisasi Bangunan Masjid Al-Markaz Al-Islami Makassar Berbasis Aplikasi 3 Dimensi. Jurnal IT, XIV, 1-6.

Yani Sugiyani, V. R. (2014, September). Perancanngan Aplikasi Edukatif Berbasis Multimedia untuk Memudahkan Siswa Belajar Membaca Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal PROSISKO, 1, 55-59.

Downloads

Published

2021-09-28

Issue

Section

Articles