Kajian Kemampuan Self Efficacy Matematis Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika
Keywords:
self-efficacy, problem-solving ability, mathematicsAbstract
This article aims to examine how the ability of self-efficacy helps students in solving mathematical problems. So, researchers need to study some of the findings related to the ability of self-efficacy in research journals. The method used is a literature study. The method for studying journals is done by searching and collecting literature studies with the keyword "increasing mathematical problem-solving abilities and self-efficacy using learning models, the relationship of problem-solving abilities with student self-efficacy, analysis of problem-solving abilities and self-efficacy and learning strategies to improve ability problem solving and self-efficacy "on google scholar and Indonesian journal website. The author examines ideas, opinions, or findings contained in literacy so as to provide theoretical information related to the ability of self-efficacy in solving mathematical problems. The articles reviewed were 23 articles. The results of the review show that there are four main sources that affect one's self-efficacy in solving problems, namely the experience of solving problems, the experiences of others, verbal persuasion, psychological conditions, while the factors that cause high and low self-efficacy someone namely gender, age, level of education and experience.References
Abdurrahman, M. (2009). Anak Berkesulitan Belajar. In Jakarta: Rineka Cipta.
Alifia, N. N., & Rakhmawati, I. A. (2018). Kajian Kemampuan Self-Efficacy Matematis Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 5(1), 44–54. http://jurnal.uns.ac.id/jpm
Amalia, A., Syafitri, L. F., Sari, V. T. A., & Rohaeti, E. E. (2018). Hubungan Antara Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Dengan Self Efficacy Dan Kemandirian Belajar Siswa SMP. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(5), 887–894.
Anshari, H. (2017). Pengaruh pendekatan realistik terhadap kemampuan komunikasi matematik dan self-efficacy siswa SMP taman harapan Medan.
Bandura, A. (1997). Self-Efficacy_ The Exercise of Control.
Cahyani, H., & Setyawati, R. W. (2016). Pentingnya Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Melalui PBL untuk Mempersiapkan Generasi Unggul Menghadapi MEA. Seminar Nasional Matematika X Universitas Negeri Semarang, 151–160.
Endah, D. R. J., Kesumawati, N., & Andinasari. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Berdasarkan Self Efficacy Siswa Melalui Logan Avenue Problem Solving-Heuristic. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 3(2), 207–222. https://doi.org/10.33603/jnpm.v3i2.2331
Fajariah, E. S., Dwidayati, N. K., & Dwidayati, N. K., & Cahyono, E. (2017). Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau dari Self-Efficacy Siswa dalam Implementasi Model Pembelajaran Arias Berpendekatan Saintifik. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 6(2), 259–265.
Hari, L. V., Zanthy, L. S., & Hendriana, H. (2018). Pengaruh Self Efficacy Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematik Siswa Smp. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(3), 435–444. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.435-444
Hidayah, I. (2016). Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau Dari Self-Efficacy Siswa Dalam Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 5(2), 178–183.
Indahsari, I. N., Situmorang, J. C., & Amelia, R. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis dan self efficacy siswa MAN. Journal On Education, 01(02), 256–264.
Jatisunda, M. G. (2017). Hubungan Self-Efficacy Siswa SMP dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal THEOREMS (The Original Research of Mathematics), 1(2), 24–30.
Kesumawati, N. (2010). Peningkatan kemampuan pemahaman, pemecahan masalah, dan disposisi matematis siswa SMP melalui pendekatan pendidikan matematika realistik. In Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia.
Kurniawati, A. D. (2014). Pengaruh kecemasan dan self efficacy siswa terhadap kemampuan pemecahan masalah materi segiempat siswa kelas VII MTs Negeri Ponorogo. MATHEdunesa: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(2), 36–41.
Moma, L. (2014). Peningkatan Self-Efficacy Matematis Siswa SMP melalui Pembelajaran Generatif. Cakrawala Pendidikan, 3, 434–444.
Mukhid, A. (2009). Self-Efficacy (Perspektif teori dan implikasinya terhadap pendidikan). TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 106–122. https://doi.org/10.1109/HiPINEB.2018.00011
Novferma, N. (2016). Analisis Kesulitan dan self-efficacy siswa SMP dalam pemecahan masalah matematika berbentuk soal cerita. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(1), 76–87.
Noviza, T. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Self Efficacy Dalam Materi Geometri Kelas XI SMK (Vol. 8, Issue 3).
Putri, R. I., & Santosa, R. H. (2015). Keefektifan strategi REACT ditinjau dari prestasi belajar, kemampuan penyelesaian masalah, koneksi matematis, self-efficacy. Jurnal Riset Pendidikan, 2(2), 262–272.
Robbins, S. P. (2008). Perilaku Organisasi Jilid I. In Jakarta: Indeks Kelompok Gramedia. https://doi.org/10.1097/ACM.0b013e31821db670
Sariningsih, R., & Purwasih, R. (2017). Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Dan Self Efficacy Mahasiswa Calon Guru. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(1), 163. https://doi.org/10.33603/jnpm.v1i1.275
Siswono, T. Y. E. (2005). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Melalui Pengajuan Masalah. Pendidikan Matematika.
Subaidi, A. (2016). Self-Efficacy Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal ∑igma. Universitas Madura, 1(2), 64–68. https://doi.org/10.0324/SIGMA.V1I2.68
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitaif, Kualitatif, dan R&DSugiyono. 2013. “Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitaif, Kualitatif, dan R&D.” Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitaif, Kualitatif, dan R&D. https://doi.org/10.1. In Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitaif, Kualitatif, dan R&D. https://doi.org/10.1007/s13398-014-0173-7.2
Sukoco, H., & Mahmudi. Ali. (2016). Pengaruh pendekatan Brain-Based Learning terhadap kemampuan komunikasi matematis dan Self-Efficacy siswa SMA. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 11–24.
Sunaryo, Y. (2017). Pengukuran self-efficacy siswa dalam pembelajaran matematika di MTs N 2 Ciamis. Jurnal Teori Dan Riset Matematika (TEOREMA), 1(2), 39–44.
Susanti. (2017). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Self-Efficacy Siswa MTs Melalui Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik. Suska Journal of Mathematics Education, 3(2), 92–101. https://doi.org/10.24014/sjme.v3i2.4148
Ulvah, S., & Afriansyah, E. A. (2016). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa ditinjau melalui Model Pembelajaran SAVI dan Konvensional. Jurnal Riset Pendidikan, 2(2), 142–153.
Utami, R. W., & Wutsqa, D. U. (2017). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dan Self-Efficacy Siswa SMP Negeri di Kabupaten Ciamis. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(2), 166–175.
Yuliana, W., & Winarso, W. (2019). Penilaian Self Efficacy Dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Perspektif Gender. MaPan : Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 7(1), 41–60. https://doi.org/10.24252/mapan.2019v7n1a4
Zimmerman, B. J. (2000). Self-Efficacy: An Essential Motive to Learn. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 82–91. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1016